Direktlänk till inlägg 25 september 2011

Ursäkta röran

Av Steenari - 25 september 2011 23:38

Ursäkta alla nyfikna och trogna läsare för min dåliga uppdatering. Orsaken till detta dröjsmål är otroligt mycket att göra. Kul men tajt och slitsamt. Mycket har hänt sedan senast:

1. Jag har börjat skolan.

2. Jag har skaffat nya vänner.

3. Jag har varit på tre utflykter.

4. Jag har utövat mycket sport.

4. Jag har druckit mer öl.


Vi börjar med nummer ett. Efter ca 2 veckors ledighet och gottande har skolan dragit i gång och jag är nu i skolan från 9:15-15:00 nästan varje dag. Sitter inlåst i en cell utan något som helst syre och med ett gäng krigsflyktingar och en estnisk hora som sällskap. Drivna av en tillsynes mycket trevlig kvinnlig tysk. (En svag överdrift) Jag betalde 250 Euro för denna kursen och jag börjar funderar på att om det verkligen är värt pengarna. Det vi gör på lektionerna är att sitta och mata gramatik. Jag blir förvisso bättre på tyska men min frustration ökar eftersom jag vill kunna all tyska som går. Stort sagt köpte jag självplågeri och grammatiska stenciler för 250 Euro. Kursen består utav tre delmoment som man bör klara av. Det första är en presenatation (vill ni har mer detaljer om utförande är det fritt fram att fråga), det andra är hur man presterar och närvara under lektionstid och det sista momentet är ett skriftligt prov. Del ett och två är i stort sett avklarade och del tre stundas på torsdag. Kursen jag läser heter The German Language and Culture vilket innebär att jag utöver den språkliga delen får tillfälla att uppleva tysk kultur genom diverse utflykter till tyska turistmål, märk dock att jag måste betala extra för utflykterna. Men mer om utflykterna senare.

     

Punkt 2 på listan är nya vänner. P g a jag börjat skolan har jag fått tillfälle att träffa lite nya människor. I min klass har jag dock hittat en kille som jag gillar att umgås med, en belgisk bondpojk vid namn Dennis Deam. Utöver det har jag hittat två hatobjekt, en estnisk kvinna som ser så sliten och ful ut att jag mår dåligt av att sitta i samma rum som henne, samt att henne personlighet och röst är enhetligt med det fula yttre då hon tror hon är bäst, snyggast och smartast. Hon behandlar alla som om de var födda i farstun och hade en IQ som tysk korv. Sen att hon har en gäll röst och bryter på baltiska gör inte saken bättre. Ventilation nummer två kallar jag den madagaskiska gapapan. Det är en herre i min klass med ursprung från madagaskar. Han är gift och har flyttat hit för att jobba. Under lektionerna gapar han och skrattar hysterisk under mestadels av tiden. Han tar lika stor plats som en primadaonna men luktar som en sopconteiner och fräser som en vattenspridare när han talar. Annars är det en ganska trevlig klass med en majoritet av mexikanare.


Utöver "vännerna" i klassen umgås jag mestadels med fransmän/kvinnor samt britter och amrikaner. Med undantad för de gånger jag spelar fotboll, eftersom det då kommer människor från i stortsett hela världen. Trots många vänner och mycket folk att umgås med känner jag stor avsaknad av någon att prata svenska med. Närmsta jag kommit är två finskor och en britt med svensk flickvänn. 


Punkte 3 på listan är mina utflykter. Första riktiga trippen vi gjorde gick till den tyska turistatraktionen Bodensee eller Lake Konstans som det heter på engelska. Detta är Europas tredje största sjö och gränsar till 3 olika länder. Tyskland, Schweiz och Österrike. Väl där var vi i två städer var av en hette Meersburg.

Den nämnda staden skulle jag vilja likna vid en Italiensk pitoresk hamnsstad. Jag uppskattade denna vistelse eftersom jag insöp varje liten bris av sommar som fanns kvar. Vi tog även tillfället iakt att bada. När vi väl bada dök det upp en otroligt vacker kvinna som distraherade mig och fick mig att glömma kvar mina favoritbadbyxor på stranden när vi gick. Antar att ajg får skylla mig själv. Men generellt var det en mycket uppskattade vistelse.

                 

Nästa lilla tripp glömde jag tyvärr min telefon på och har därför inga bilder. Vi tog tåget från min stad Reutlingen till vår granstad Tübingen. Väl där fick vi ännu en guidad tur i vacker miljö. Jag ursäktar verkligen att det inte finns bilder eftersom det även i denna stad är otroligt vackert. Efter den guidade turen tog vi oss några öl för att sedan avsluta dagen med en kaotisk och skräckfylld gondoltur i stadens å/kanal. (Mer detaljer får ni själva fråga efter).


Den tredje och senaste utflykten bar av till Heidelberg. Väl där besteg vi ett berg för att ta oss upp till den största turistattraktionen i staden. Ett gammalt slott. Efter att slitit oss svettiga i den gassande solen klagade vår guid på att vi var fem minuter sena och tvingade oss halvspringa igenom hela slottet medans hon pratade på tyska om massor ointressanta detaljer. Var längesedan jag varit så uttråkad. Slottet var förvisso ganska häftigt men var kvinnliga guid drog ner intrycket. Efterårt var allt roligt i jämförelse. Vi tog en egen rundtur i slottsträdgården för att skaffa oss en utsikt över hela staden. Efteråt tog vi bergbanan ner till botten av berget och mitten av staden för att delta i den glada ölfestandan som pågick i staden. Efter att tröttnat på korv och öl tog vi en långtripp till en annan sevärdighet för att sedan bege oss hem.

                         



 
 

Punkt 4 på listan är all sport jag utövat och jag kan säga att samtidigt som min mage växer av ölen så har jag sällan varit så bra på sport som nu. Så gott som varje dag har jag spela fotboll, volleboll, sprungit eller spelat baskett. Från att vara sämst på att träffa korgen i basket så har jag nu faktiskt utvecklat någon sorts talang. Jag har väntat på att en kompis till mig skulle få sina fotbollsskor från Spanien för när det sker skulle vi försöka oss på att gå med i stadens lag. Hans skor anlände nu i går och nu är det bara en frågan om tid innan jag ska börja spela seriöst igen.


Punkt 5  är mer öl. Vilket jag denna gång sammanfattar i några bilder.

               

Åter igen, ursäkta dröjsmålet, ska försöka vara bättre på att uppdatera hädanefter.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Steenari - 28 januari 2012 20:39


Tanken har slagit mig att jag kanske borde vara en mer kontinuerlig bloggare men som med alla andra goda tankar så låter jag dem försvinna ut i rymden.   Det jag tänkte redovisa denna gång är lite av vaje: lite av det som varit, lite av det som ä...

Av Steenari - 10 januari 2012 01:53

Efter mer än en månads uppehåll tänkte jag att jag kunde unna er och mig själv ett blogginlägg. Jag har alldeles för mycket att berätta så jag tänkte att jag ska börja i ändan med min mardrömsvecka. För att vrida upp spänningen och de negativa vibrat...

Av Steenari - 14 november 2011 02:44

Dag 1. Klockan är 05.15 och vi sitter i en varm mysig liten bil på väg till flygplatsen. En aning trötta men ändå fruktansvärt förväntansfulla. Flyget gick bra förutom att vi var tvungna att betala extra för att checka in vårat bagage. Ca 10 timmar s...

Av Steenari - 25 oktober 2011 00:49

I dag är det bara två veckor kvar tills jag ger mig ut på årets tredje Europaresa. Förberedelserna är i full gång och min medpassagerare, den galan amerikanen, är överexalterad. Första och kanske ända chansen för honom att se något annat än bullrig...

Av Steenari - 22 oktober 2011 14:26


Fredagen den 14:e oktober var en säregen dag. Jag och mina vänner, plus några fler bestämde oss för att åka till vår grannstad Metzinger för att shoppa. Orsaken till att vi åkte dit är för att de har ett stort utbud av märkesoutlets. Jag personligen ...

Presentation


Bloggen som beskriver organiserad koas och ständig förändring - eller ja, min resa till Tyskland.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards