Direktlänk till inlägg 22 oktober 2011

Mysteriet med den 5:e fickan och andra äventyr

Av Steenari - 22 oktober 2011 14:26

Fredagen den 14:e oktober var en säregen dag. Jag och mina vänner, plus några fler bestämde oss för att åka till vår grannstad Metzinger för att shoppa. Orsaken till att vi åkte dit är för att de har ett stort utbud av märkesoutlets. Jag personligen var på utsik efter nya kalsonger då de flesta är så utvättade att de går sönder bara man tar i dem. Dock är inte hur män shoppar samma sak som när kvinnor shoppar, vi tar det inte lika seriöst.

   

Efter att lekt oss igenom butik efter butik slutade med att jag stod utan kalsonger (tolka hur ni vill) och med ett vemod att jag inte köpte ett par skor, Stefan hade en t-shirt och Marc två par strumpor. Dock var vi många skratt rikare. Jag måste berätta om vår sista anhalt på Ralph Laurens outlet. Efter att provat några skjortor möts jag av Marc som entusiastiskt ber om min hjälp till att lösa ett problem. De har hittat en skylt där det står ett pris för en byxa med fem fickor. Efter att vi alla noggrannt granskat byxan inser vi att det inte finns en femte ficka. Den har ju faktiskt bara fyra fickor. Jag tar därför byxan till en expedit och framför min klagan. Det slutar med att hon först granskar byxan, finner bara 4 fickor, försvinner iväg med byxan för att sedan komma tillbaka och be om ursäkt att det bara finns 4 fickor och att de ska ändra skylten. Personligen hittade jag lösningen till problemet.

 



Dagen efter shoppingen var ännu en händelserik dag eller snarare En stor händelse. Detta blev dagen då jag såg min första Bundesliga match live. Vi hade sedan längen bokat in och betalt för denna dag. Matchen var mellan Vfb Stuttgart och Hoffenheim. En hel dag ägnades åt denna aktivitet, vi träffades kl: 12 för att sedan var tillbaka 19:30. Vi var en grupp på ca 10 personer som skulle åka och se matchen. Alla träffades på tågstationen för att åka tåg till Stuttgart i ca en timmes tid. Väl där delade vi upp oss i två mindre grupper för att bara vandra omkring. Vandringen slutade i en Vfb Stuttgart halsduk och tyskarnas underbara variant av korv med bröd. Jag kallar den frallkorv. Att förtälja är att sommaren här är över, utöver att det snöade i förrgår var det svnikallt denna matchdag. Efter att ätit upp våran korv entrade vi den mäktiga Mercedez Benz Arena. Den säkra källan Wikipedia sägar att denna Arena tar  60 441 personer. Hur Wikipedia kan ange detta exakt vore intressant att veta. I tyskland räknas denna match som ett derby, vilket leder till en nästintill fullsatt arena med hyffsat tryck i. Under hela matchen satt jag dock att önska att jag var en av personerna i ståklacken eftersom våra platser var högst upp på motstående sida.


         

Med tanken på att denna arena är bra mycket större och mer fullsatt än Borås Arena någonsin kommer att vara, var det en mäktig känsla då hemmalaget entrade stadium. Matchen generellt var inget att hänga i granen: en rivstart med en ribbträffa, därefter var det bara en lång gråzon med 2 mål till hemmalaget var av ett mål var en straffspark. Dock kan jag medge att känslan när hemmalaget gör mål i en fullsatt arena är inte att leka med. Efter matchen var det ett stort folkmyller man var tvungen att flyta med för att komma tillbaka till tågstationen. Som följd var även tåget fullsatt. 

       
 


jag har även fyllt mina kvällar med att laga ännu mer mat till mina vänner. Denna gång kan jag även lagga till ris och kyckling, samt köttbullar och potatistmos till min tyska matlganingsreceptoar. Fortfarande är det ingen som klagat på min mat.



Jag börjar inse vad vi har att göra i skolan nu vilket känns betryggande men samtidigt oroväckande. Den kurs som vi har mest att göra i är ViPPEr & ViSSLEr där vi ska göra en logo och en marknadsföringsförbättring av vad denna kurs kan erbjuda, vilket innebär att vi ska komma upp med med nya namn för kursen, skapa flyers, skapa en logo och förbättra hemsidan för kursen. Samt ska gör vi en förberedande uppgift inför vårt stora test. Denna förberedande uppgift innebär att vi ska skapa en transportkart och -plan för ett företag. Vi ska även välja antalet centrallager och allt detta ska hälst kunna härledas till någon sorts uträkning. Jag anser mig nog ändå ha kunskapen att hantera detta men börjar nu snarare ifrågasätta min diciplin. I går hade vi även en rundvisning och genomgång av våra virtuella hjälpmedel i kursen. Detta innefattar kamerakonferens, webkamerakommunikation, programmet för virtuell planering av fabrik och industri och samt programmet för virtuell planering av materialflöden. Som avslutning av denna genomgång blev vi även visade till laborationssalen där allt sedan kommer att ske. I denna sal har de en gigantisk 3D-projektor med tillhörande sensorer. När vi sedan konstruerar fabriken kommer vi kunna stå och röra oss i den virtuella fabriken med hjälp av denna 3D-värld. Projektorn känner av glasögonen och reagerar på rörelser. HÄFTIGT! jag önskar att jag hade en liknande för personligt bruk. Det som känns skönt med skolan nu är att jag äntligen börjar få lite förståelse för vad som ska göras och struktur i hur det ska göras och vilka hjälpmedel som jag har.


På torsdag bär det av på min resa! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Steenari - 28 januari 2012 20:39


Tanken har slagit mig att jag kanske borde vara en mer kontinuerlig bloggare men som med alla andra goda tankar så låter jag dem försvinna ut i rymden.   Det jag tänkte redovisa denna gång är lite av vaje: lite av det som varit, lite av det som ä...

Av Steenari - 10 januari 2012 01:53

Efter mer än en månads uppehåll tänkte jag att jag kunde unna er och mig själv ett blogginlägg. Jag har alldeles för mycket att berätta så jag tänkte att jag ska börja i ändan med min mardrömsvecka. För att vrida upp spänningen och de negativa vibrat...

Av Steenari - 14 november 2011 02:44

Dag 1. Klockan är 05.15 och vi sitter i en varm mysig liten bil på väg till flygplatsen. En aning trötta men ändå fruktansvärt förväntansfulla. Flyget gick bra förutom att vi var tvungna att betala extra för att checka in vårat bagage. Ca 10 timmar s...

Av Steenari - 25 oktober 2011 00:49

I dag är det bara två veckor kvar tills jag ger mig ut på årets tredje Europaresa. Förberedelserna är i full gång och min medpassagerare, den galan amerikanen, är överexalterad. Första och kanske ända chansen för honom att se något annat än bullrig...

Av Steenari - 13 oktober 2011 14:18

Jag kommer till insikt när jag ska börja skriva att jag denna vecka, p g a sjukdom, inte kommer att han några föreläsningar alls. De två som jag skulle haft var i måndags och onsdags. I går var jag dock alldeles för febrig och krasslig för att röra m...

Presentation


Bloggen som beskriver organiserad koas och ständig förändring - eller ja, min resa till Tyskland.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards